Cviky pilates a dodržování jejich základních principů

I Pilates, stejně jako ostatní druhy cvičení, má určité zásady, kterými je třeba se řídit, aby cvičení bylo maximálně efektivní a směřovalo k vnitřní rovnováze člověka, který ho cvičí. Pravidla pro Pilates nejsou nikterak složitá, takže je bude schopen dodržovat i laik.

Cviky Pilates se řídí celkem osmi základními principy. Tím prvním je kontrola. Při každém pohybu těla musíte vědět co momentálně děláte a kontrolovat jeho vykonávání. Kontrolu nad svým tělem byste měli mít i při změně jednotlivých cviků. Díky kontrole je možné posílení rozvinutí podlouhlých štíhlých svalů.Velmi důležité je pochopitelně dýchání. Možná si řeknete, že jde o univerzální záležitost pro všechna cvičení a dýchání musíte využívat i u aktivit jako je třeba spinning, ale popravdě řečeno u pilates je tomu malinko jinak. Úloha dýchání je naprosto rozhodující a musíte využívat plné kapacity vašich plic, aby cvičení bylo kvalitní. U cviků pilates musí být také bezesporu plynulý pohyb. Pilates se třeba na rozdíl od jógy při cvičení nijak nezastavuje. Cvičí se naprosto plynule a přestávky jsou vyloučeny.

Cvičení pilates klade velký důraz také na přesnost. Všechny cviky tohoto typu jsou naprosto precizně definovány. Dány jsou přesně úhly, které svírají jednotlivé končetiny a také poloha nohou, rukou a dokonce i prstů. Centrem cvičení pilates je určitě střed těla. Do všech cvičení jsou více či méně zapojeny hluboké břišní svaly. Díky nim je zajištěno takzvané centrování. Se vším souvisí také stabilita, jíž je třeba držet za všech okolností. Důležitá je také takzvaná opozice. Pilates vychází z toho, že každý sval v těle má svého protivníka. Ten vykonává dokonale opačný pohyb oproti němu. Pilates by vás také mělo naučit přesně využívat rozsah svého těla v plném formátu. Mnozí až pomocí tohoto cvičení zjistí, čeho všeho je jejich tělo schopno.